Gå tillbaka

Lider du av golf/tennis-armbåge? Testa denna övning

Tennis och golfarmbåge kan komma av många olika anledningar, utöver dem två uppenbara. Bland annat från ditt datorsittande på jobbet (eller hemma).

När du sitter timme efter timme i samma position och använder musen samt skriver på tangenterna så skapas det spänning i musklerna, vilket till slut leder till besvär. En muskel orkar bara en viss mängd “belastning” innan den ger efter.

Att många av oss sedan går till gymmet och lyfter tungt efter jobbet gör inte saken bättre. Underarmarna är trots allt med i varje lyft. Det spär på underarmarnas överansträngning ännu mer.

Så här är en helt underbart enkel och effektiv övning för att lindra (eller förebygga) smärtan i dina underarmar! Den har gjort underverk för mig personligen som lidit av just detta problem under mer än 1 års tid.

Övning: Självmassage av underarmar med skivstång

Har du använt en foam roller någon gång? Perfekt, då vet du redan grunden för hur denna övning fungerar.

Börjar med att leta rätt på en skivstång samt en bänk, sedan följer du dessa steg:

Steg 1. Lägg skivstången lutande på bänken med den ena änden vilandes på golvet.

Steg 2. Placera din ena underarm platt på bänken och lyft upp den änden av skivstången som lutade på bänken upp på din arm.

Steg 3. Rulla skivstången långsamt fram och tillbaks på din underarm. När du träffar en öm punkt så kan du lägga extra tid just där för bättre effekt. “Självmassera” din underarm ca 1 min.

Steg 4. Rotera din underarm och rulla den andra sidan.

Steg 5. När du är klar med hela underarmen så kan du lägga din överarm platt på bänken för att även rulla din biceps.

Steg 6. Repetera steg 1-5 på din andra arm!

Svårare än så är det inte. Förhoppningsvis känner du hur avslappnade och “utarbetade” dina armar är direkt efter.

Gör denna övning innan eller efter varje träningspass som en del av din rutin.

PS. Var inte rädd för smärta när du utför denna övning. Det ska såklart inte vara en smärta 10 av 10, men upp mot 8 är absolut ingenting farligt, det ska kännas!

PPS. Något som fungerar på en person behöver nödvändigtvis inte fungera på en annan. Problemet kan sitta på helt skilda ställen på två personer med mer eller mindre samma symptom. För individanpassad rådgivning så bör du söka upp en naprapat eller annan expert i ditt närområde.

Skapa och dela träningsprogram direkt i mobilen

Bli medlem idag och börja skapa snygga träningsprogram direkt i mobilen. Dela sedan med ett knapptryck till klientens träningsapp!

Bli medlem nu

Avbryt när som helst. Inga frågor ställda.

Håll dig uppdaterad med den senaste läsningen. Gör som andra personliga tränare och tränande som skrivit upp sig för emails från Pinedine fyllda med tips, strategier, nyheter och mer.

Artiklar fullproppade med kunskap för att hjälpa dig nå dina träningsmål

Aldrig mer än ett email i veckan. Och inget spam, vi lovar.